5 ULTIEME TIPS 

VOOR EEN GOED FINANCIEEL OF SOCIAAL JAARVERSLAG

Een goed uitgevoerd jaarverslag is een marketingtool en hét visitekaartje van je bedrijf.

TIP 1

HAAL MEER UIT JE JAARVERSLAG

Natuurlijk is jouw jaarverslag in eerste instantie informatief. Maar…. als je het toch maakt, waarom dan niet meteen meer vliegen in één klap slaan? Zie jouw jaarverslag als een manier om jouw verhaal onder de aandacht te brengen bij één of meerdere doelgroepen. Pas daar de inhoud en je tone-of-voice op aan.

TIP 2

BEPAAL VOOR WIE JE HET JAARVERSLAG MAAKT

En: waar is deze doelgroep naar op zoek? Wat willen ze weten van jouw organisatie? Potentiële klanten hebben andere vragen dan geldschieters. Verwachten ze een sterke toekomstvisie of moet je vooral verantwoording afleggen? Leest jouw doelgroep graag van papier of juist online? Een goede voorbereiding is het halve werk!

TIP 3

KIES EEN AANSPREKEND THEMA VOOR JE JAARVERSLAG

Je kunt natuurlijk een standaardindeling volgen bij de opzet van je jaarverslag. Maar liever wil je de aandacht van de lezer zo goed mogelijk vasthouden. Een van de mogelijkheden daarvoor is het werken met een thema. Denk daarbij aan een hoogtepunt of een speerpunt van het afgelopen jaar. Is er een transitie geweest? Iets feestelijks? Een belangrijke ontwikkeling in de markt? Kies een thema en neem je lezer daarin mee.

TIP 4

DOE EENS IETS ANDERS

Zowel online als offline heb je alle kansen om te ‘shinen’ met je jaarverslag. Met opvallende vormgeving en/of een creatieve manier van weergeven verleid je je lezer om jouw jaarverslag te bekijken en te lezen. Heb je al eens gedacht aan een jaarverslag in de vorm van een video? Dit is zeker een aanrader als je weet dat je doelgroep visueel ingesteld is. Hiermee geef je ook het signaal af dat je vooruitstrevend bent en met de trends meegaat. Natuurlijk kun je naast de papieren versie ook een online versie maken. Zie het als een soort uittreksel van je papieren versie. Het handige van een online jaarverslag is, dat je het leesgedrag kunt meten. Zo weet je direct wat het meest aanspreekt. Tip: zorg ervoor dat je digitale jaarverslag en de papieren versie wel met elkaar samenhangen en dat ze allebei iets unieks hebben.

PS: gedrukt op A4-formaat kan altijd nog.

TIP 5

LAAT JE CORPORATE STORY DOORKLINKEN

Jouw merk heeft een verhaal. Je belooft je doelgroep iets. En je wilt dat jouw verhaal hen raakt. Dus kun je je verhaal niet vaak genoeg herhalen! Ook in je jaarverslag. Je hoeft jouw corporatie story niet telkens op dezelfde manier te vertellen. Laat bijvoorbeeld anderen eens aan het woord. Je kunt hierbij denken aan een interview met de directeur, of met een klant. Of gebruik quotes van medewerkers of klanten door het jaarverslag heen. Mensen brengen jouw verhaal en jouw organisatie tot leven! 

HOE MAAK JE EEN GOED JAARVERSLAG?

Maak een feestje van je jaarverslag, bekijk onze 11 tips om het jaarverslag zo succesvol mogelijk te maken:


>>> HIERONDER MOBIELE VERSIE <<<

5 ULTIEME TIPS 

VOOR EEN GOED FINANCIEEL OF SOCIAAL JAARVERSLAG

Een goed uitgevoerd jaarverslag is een marketingtool en hét visitekaartje van je bedrijf.

TIP 1

HAAL MEER UIT JE JAARVERSLAG

Natuurlijk is jouw jaarverslag in eerste instantie informatief. Maar…. als je het toch maakt, waarom dan niet meteen meer vliegen in één klap slaan? Zie jouw jaarverslag als een manier om jouw verhaal onder de aandacht te brengen bij één of meerdere doelgroepen. Pas daar de inhoud en je tone-of-voice op aan.

TIP 2

BEPAAL VOOR WIE JE HET JAARVERSLAG MAAKT

En: waar is deze doelgroep naar op zoek? Wat willen ze weten van jouw organisatie? Potentiële klanten hebben andere vragen dan geldschieters. Verwachten ze een sterke toekomstvisie of moet je vooral verantwoording afleggen? Leest jouw doelgroep graag van papier of juist online? Een goede voorbereiding is het halve werk!

TIP 3

KIES EEN AANSPREKEND THEMA VOOR JE JAARVERSLAG

Je kunt natuurlijk een standaardindeling volgen bij de opzet van je jaarverslag. Maar liever wil je de aandacht van de lezer zo goed mogelijk vasthouden. Een van de mogelijkheden daarvoor is het werken met een thema. Denk daarbij aan een hoogtepunt of een speerpunt van het afgelopen jaar. Is er een transitie geweest? Iets feestelijks? Een belangrijke ontwikkeling in de markt? Kies een thema en neem je lezer daarin mee.

TIP 4

DOE EENS IETS ANDERS

Zowel online als offline heb je alle kansen om te ‘shinen’ met je jaarverslag. Met opvallende vormgeving en/of een creatieve manier van weergeven verleid je je lezer om jouw jaarverslag te bekijken en te lezen. Heb je al eens gedacht aan een jaarverslag in de vorm van een video? Dit is zeker een aanrader als je weet dat je doelgroep visueel ingesteld is. Hiermee geef je ook het signaal af dat je vooruitstrevend bent en met de trends meegaat. Natuurlijk kun je naast de papieren versie ook een online versie maken. Zie het als een soort uittreksel van je papieren versie. Het handige van een online jaarverslag is, dat je het leesgedrag kunt meten. Zo weet je direct wat het meest aanspreekt. Tip: zorg ervoor dat je digitale jaarverslag en de papieren versie wel met elkaar samenhangen en dat ze allebei iets unieks hebben.

PS: gedrukt op A4-formaat kan altijd nog.

TIP 5

LAAT JE CORPORATE STORY DOORKLINKEN

Jouw merk heeft een verhaal. Je belooft je doelgroep iets. En je wilt dat jouw verhaal hen raakt. Dus kun je je verhaal niet vaak genoeg herhalen! Ook in je jaarverslag. Je hoeft jouw corporatie story niet telkens op dezelfde manier te vertellen. Laat bijvoorbeeld anderen eens aan het woord. Je kunt hierbij denken aan een interview met de directeur, of met een klant. Of gebruik quotes van medewerkers of klanten door het jaarverslag heen. Mensen brengen jouw verhaal en jouw organisatie tot leven! 

HOE MAAK JE EEN GOED JAARVERSLAG?

Maak een feestje van je jaarverslag, bekijk onze 11 tips om het jaarverslag zo succesvol mogelijk te maken: