Edwin Bax

Bruist van de ideeën en het enthousiasme. Is gedreven en veeleisend.
Doet alles voor de volle 100%. Is chaotisch maar verliest nooit zijn focus.
Gaat door het vuur voor zijn team en voor zijn klanten.

oktober 25, 2019In Only the brave6 Minuten

HUISSTIJL CHECKLIST, ALLES VOOR EEN GOEDE HUISSTIJL

Of je nu een nieuwe huisstijl wilt omdat je een nieuw bedrijf gaat starten, een herpositionering gaat doorvoeren, gaat fuseren of gaat verhuizen: met deze checklist weet je precies waar je op moet letten. Daarmee heb je de eerste goede stap al gezet!

HET BELANG VAN EEN GOEDE HUISSTIJL

Je huisstijl laat zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Je huisstijl is daarmee onderdeel van je imago. Een professionele huisstijl wekt vertrouwen bij relaties en prospects en het versterkt de naamsbekendheid en herkenbaarheid van jouw organisatie. Een goede huisstijl verdient zich zeker terug!

CHECK

Wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie?
Waar staan jullie voor?
Wat wil je uitstralen?

ELEMENTEN VAN EEN HUISSTIJL

Een huisstijl bestaat uit de volgende elementen: woordmerk, beeldmerk (deze twee vormen samen het logo), typografie, kleurgebruik, vormen, de payoff en eventuele rastervlakken en achtergronden. Tezamen laten deze elementen zien wat je met jouw organisatie wilt uitstralen. Kijk ook eens bij je concurrenten: hoe ziet hun huisstijl eruit? Door het nét even anders te doen, zorg je ervoor dat je onderscheidend bent!

CHECK

Bedenk alvast of je bepaalde voorkeuren hebt ten aanzien van bijvoorbeeld kleur of vorm. En verzamel voorbeelden van huisstijlen van andere organisaties die je aanspreken – of die je juist helemaal niet mooi vindt. Dat is handig als je straks met de vormgever aan tafel zit.

AAN DE SLAG

Het ontwikkelen en invoeren van een nieuwe huisstijl is intensief, kostbaar en het kost tijd. Daar staat tegenover dat het verbeteren van je uitstraling een positieve uitwerking heeft op je imago. Je versterkt hiermee je organisatie en je maakt deze ‘toekomst proof’. Wil je alles zo efficiënt mogelijk doen? Begin dan met het maken van een goed plan.

• Motivatie schrijven voor de huisstijlwijziging (waarom doen we dit?)
• Werkgroep samenstellen
• Datum van invoering bepalen
• Lijst maken van alle materialen
• Voorraad van alle materialen bepalen
• Verbruik van alle materialen meten
• Budget bepalen
• Briefing maken voor marketing/communicatiebureau
• Marketing/communicatiebureau selecteren
• Ontwikkelen huisstijl
• Communicatieplan huisstijlwijziging schrijven
• Eerste interne communicatie plannen
• Ontwikkelen huisstijlhandboek
• Productieplanning materialen maken
• Communicatiematerialen over huisstijlwijziging opstellen
• Lancering huisstijl intern organiseren
• Lancering huisstijl extern organiseren

Omschrijf alles zo uitgebreid mogelijk, dit plan vormt namelijk de basis voor het hele traject!

CHECK

Een goed begin is het halve werk. Daarom is het verstandig om zo vroeg mogelijk een marketing/ communicatiebureau aan te laten schuiven. Kies hierbij voor een bureau dat qua creativiteit en aanpak past bij jouw organisatie.

ALS DE HUISSTIJL VERANDERT, WAT VERANDERT ER DAN MEE?

Als je het door jou uitgekozen marketing/communicatiebureau gaat briefen, dan is het goed om te weten waar de nieuwe huisstijl op komt te staan. Met onderstaande lijst kun je bepalen wat er straks aangepast moet worden. De lijst is vrij uitgebreid, maar zeker niet volledig: iedere organisatie is immers anders en heeft weer andere uitingen. De lijst geeft wel een goed beeld van wat er mogelijk is én misschien brengt het je ook nog wel op ideeën voor communicatieuitingen die je nog niet had! Je kunt per onderdeel zelf aanvullingen maken.