Creative Headquarters
Engelenburgerbrug 3
3311 CZ Dordrecht

Contact
hello@onlythebrave.nl
(078) 6119282

Nationaal Onderwijsmuseum

Een andere kijk
op onderwijs

Uitdaging

Het Nationaal Onderwijsmuseum verruilde Rotterdam voor het prachtige Dordrecht, waar men met de aankoop en restauratie van het monumentale pand ‘De Holland’ geen betere plek kon treffen. Elke verhuizing dwingt tot nadenken. “Wie zijn we? Waar willen we naar toe? En hoe willen we dat onze doelgroep ons ziet?” Het Onderwijsmuseum wilde zich herijken. Wij gingen in competitie met twee Amsterdamse bureaus en wonnen de opdracht voor een nieuwe identiteitspositionering van het museum.

Het idee

Om de definitieve identiteit van het Onderwijsmuseum te bepalen en een communicatiestrategie te ontwikkelen die daarop aansluit, hebben we samen met het Onderwijsmuseum de merkwaarden gedefinieerd. Het Onderwijsmusuem is geen standaard museum en wil deze ‘eigenzinnigheid’ ook uitstralen. Het laat je bij elk bezoek anders tegen het onderwijs aankijken. Elke schooltas, agenda of welk bijzonder voorwerp uit de tentoonstelling dan ook, roept voor iedereen een andere herinnering of emotie op. Dit gevoel, samen met de trotsheid van de medewerkers zijn de basis van de campagne.

Met taglines als “Wij hebben het hele jaar door meesterwerken” wordt de toeschouwer getriggerd. Door de werknemers van het museum onderdeel te laten zijn van de campagne wordt het persoonlijke en toegankelijke karakter benadrukt. Zij zijn de ambassadeurs en brengen hun trots of verbazing over de pronkstukken van de collectie over op de toeschouwer. Zij vertellen het verhaal. Het geheel geeft het gevoel van een bijzonder en modern Onderwijsmuseum, maar met een snufje nostalgie.

Ideate

Merkwaardebepaling
Communicatiestrategie
Concept campagne
Regie fotografie (Jan Tito)
Taglines

Realisatie

De taglines ‘Wij hebben het hele jaar door meesterwerken’ zijn aangevuld met o.a. ‘ons verhuiswerk is af’, ‘we leren je graag een lesje’ (workshops) en ‘we hebben schoolborden om van te smullen’ (bijbehorend café). Allemaal eigenzinnige verwijzingen naar het onderwijs, het museum, de activiteit of de verhuizing naar Dordrecht. Voor de openingscampagne hebben we abri’s vormgegeven die door het hele land te zien zijn; op alle grotere stations en langs de snelweg rondom Dordrecht. Steeds met wisselende slogans en personen. We namen ook de andere communicatie-uitingen voor onze rekening: van de stationsvlaggen tot het programmaboekje en van de activiteitenflyer tot keycords. Tenslotte boden we het museum handvatten, in de vorm van een brand manual, om in het vervolg zelfstandig campagnes te ontwikkelen voor onder meer tentoonstellingen.

Create

Abri's
Billboard spreads
Stationsvlaggen
Museumbrochures
Activiteitenflyers

Ook toe aan een duidelijke merkidentiteit?

Wat is de kracht van jouw organisatie? Wie ben je? Wat is je onderscheidend vermogen? Only the Brave helpt je de identiteit van jouw organisatie te vinden, te borgen en creatief te vertalen, zonder daarbij de doelgroep uit het oog te verliezen.